Page 27 - SNT_17
P. 27
Nimbus-skrøner och Nimbus-legender
Serien Nimbusläsning följer inte anknytning inleder och därefter
något bestämt mönster eller någon kommer tre artiklar med medlem-
särskild turordning. Det är lika mar av familjen Fisker som huvud-
delar stundens inspiration som en personer och så två intervjuer med
liten önskan att förmedla en varie- ingenjörer som arbetat på motor-
rad läsning som styr innehållet. cykelsidan inom fabriken. Sedan
Stort som smått kan tas upp och upphör den rudimentära ordning
givetvis kan vem som helst göra som jag kan se. De återstående
ett inlägg, det sista gäller ju hela artiklarna handlar om vitt skilda
tidningen. Det är inte menat att ämnen; enskilda motorcyklar,
detta skall vara recensioner, om tävlingsförare, teknik, återförsäl-
det inte rör sig om en nyutkommen jare, resor på Nimbus, fabrikens
bok, utan mera lästips med lite prototyper och projekt och så
personliga reflektioner. vidare. Denna brist på ordning är
ingen nackdel vid den första läs- ålder haft mycket att berätta,
Den här gången är det två böcker ningen, boken framstår som litet berättelser som annars gått för-
som jag verkligen har läst många av ett ymmighetshorn. Kanske lorade. Detta är naturligtvis en
gånger och som jag själv, just där- kommer svårigheten senare, när mycket stor och viktig insats.
för, har åsikter om. Allan Kløve man skall hitta något särskilt och
Nyborg har medverkat i Nimbus får bläddra mycket fram och till- Här finns ingenjörerna Jens Alfred
Tidende sedan 1995 och skrivit en baka för att hitta det. Christensen och Johannes K. Ers-
imponerande mängd artiklar till gaard som båda hade betydelse-
tidningen, framförallt med histo- Nu är ju Allan Nyborg inte den fulla uppgifter på fabriken under
riska förtecken. De senaste tolv förste som ägnat sig åt historia i olika perioder av Nimbustiden.
åren har han varit redaktör för tid- Nimbussammanhang, många har Karen Fisker Knudsen, syster till
ningen också. gjort det innan honom, och gjort Anders och Erik Fisker intervjuas
det bra. Det som är speciellt för och vi får en hel del inblickar i var-
År 2003 samlade han ett antal av Allan är att han har letat fram dagen hos familjen Fisker, och en
sina artiklar i en bok, Nimbus- människor att intervjua och där- bild av P.A. Fisker som privatper-
skrøner. Redan året efter kom med räddat mycket Nimbuskun- son. Likaså ger samtalen med
nästa bok, Nimbus-legender, den skap och -historia åt eftervärlden. I Søren och Jens Fisker en uppfatt-
här gången bestående av artiklar många fall har han varit ute i sista ning om deras far, Anders Fisker
som till största delen var skrivna minuten och lyckats komma till tals och farbrodern Erik.
direkt för boken. Båda böckerna med människor som trots en hög
omfattar cirka 200 sidor, skrönorna Bland artiklarna finns också en om
strax under och legenderna strax den danske uppfinnaren Jacob
över. Böckerna är rikt illustrerade, Ellehammer och motorcykeln
den första boken övervägande i Elleham. En mycket intressant his-
svart-vitt, den andra med betydligt toria och ny för de flesta svenskar.
flera färgbilder. På illustrationerna Jacob Ellehammer var en mycket
märks att Nimbus-skrøner är en aktiv konstruktör kring århundra-
samling av tidningsartiklar, mäng- deskiftet 1900 och framåt. Han
den av bilder ger ibland ett plott- konstruerade den första fram-
rigt intryck och man får ibland näs- gångsrika motorcykeln i Danmark,
tan ta till förstoringsglaset för att den tillverkades i cirka 1000 exem-
se detaljer. Boken Nimbus-legen- plar och gav upphov till Danmarks
der har en bättre balans mellan första motorklubb, Ellehamklub-
text och bilder ben. Jacob Ellehammer var också
flygpionjär och faktiskt den förste
Nimbus-skrøner omfattar 30 olika europé som flög enligt principen
artiklar samt en bildkavalkad och tyngre än luften, detta var 1906,
det är många olika aspekter på tre år efter bröderna Wright. Även
Nimbushistorien som läsaren blir sjöfart intresserade Ellehammer
bekant med. och flera uppfinningar inom det
området gjordes, bland annat kon-
Det är absolut inte nödvändigt, och struerade han en luftkuddefarkost
antagligen inte ens tänkt att man redan 1910. Sonen Hans fortsatte
skall läsa artiklarna i den ordning faderns verksamhet. Pumpar,
de har i boken, de bygger inte på bland annat för brandbekämpning
varandra utan är helt fristående. till sjöss, blev en betydelsefull pro-
Trots detta finns det antydan till Bild och bildtext från Nimbus- dukt för företaget, som fortfarande
ämnesordning i innehållsförteck- skrøner, sidan 45. existerar.
ningen, två artiklar med militär
27